Bila Aku Menulis Blog!

Bila Aku Menulis Blog!



MV PILIHAN : LeeSsang - Tears Feat. Eugene ( The Seeya )
On Isnin, 17 Mei 2010
7

google-wonder-wheel1

Anda pernah dengar istilah Google Wonder Wheel?, bagi anda yang tidak pernah ianya adalah salah satu mekanisme carian yang ditambah pada Google Search. Dilancarkan pada Mei 2009 yang lalu.

Google Wonder Wheel berfungsi dalam mengembangkan lagi skop carian anda yang dicari melalui laman Google Search. Maksudnya disini anda hanya menulis satu perkataan yang ingin dicari dan secara automatik Google Wonder Wheel akan menampilkan carian yang berkaitan. Untuk contoh lihat paparan gambar diatas.

Kaedah ini sungguh berguna dalam mencari maklumat, dan sebagai jurublog seperti saya dan anda ianya akan membantu dalam pencarian info dan pencetus idea ketika otak terasa liat untuk membuat post.

Bagaimana untuk menggunakan Google Wonder Wheel?. Mudah sahaja caranya, anda hanya perlu membuat carian pada laman carian Google iaitu www.google.com. Tulis maklumat yang ingin dicari, Contohnya ‘tidur’. Untuk menggunakan Google Wonder Wheel anda hanya perlu lihat pada option carian yang berada pada sidebar seperti gambar dibawah. Pilih pada pilihan More search tool, Standard view dan pilih Wonder Wheel.

wonder-wheel-2

wonder-wheel-3

Maka hasil pencarian anda akan dipaparkan seperti gambar dibawah melalui gaya visual yang menarik. Mudah bukan?, malah ia boleh meluaskan lagi skop carian.

wonder-wheel-4

Jika anda kembangkan lagi carian, ia akan memberi skop yang makin luas lagi seperti dibawah.

wonder-wheel-5

Jika berpuashati dengan carian, anda boleh klik senarai carian disebelah visual Google Wonder Wheel tersebut. Selamat memcuba, dan moga beroleh sesuatu darinya.

p/s:- Rasa macam roda impian pulak, saya putar Halim ek Kiran la sekarang!

7 Komen disini:

Tanpa Nama berkata...

pergh best gila sharing benda macam nie...tima kasih banyak2..mula2 aku tak faham benda nie...dah baca entry nie...mmg dah leh cuba pasnie...

Hafiz Yusof berkata...

best2...maklumat yg best ni

akuvision berkata...

apa yang baik kita kongsikan bersama

Danial Jaafar 🇲🇾 berkata...

ooo..camtu eh..
terima kasih, bleh cube tengok kat google jap

Ken Wooi berkata...

wow cool.. will try it! =)

iJaN berkata...

gud 1 av...aku pun xpnh tau lak psl bnda ni..

Ayie berkata...

wahhhh... satu benda yang bagus.. terima kasih bro.. aku baru tau huhuhuh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...