MV PILIHAN : LeeSsang - Tears Feat. Eugene ( The Seeya )
On Ahad, 23 Mei 2010
6

unteo

Salam petang, menurut berita dari laman web BERNAMA negara kita Malaysia dicatatkan sebagai negara ke 9 yang sering dilawati oleh pelancong dari sekeliling pelusuk dunia. Data ini adalah berdasarkan statistik tahun 2009 lalu.

Datuk Seri DR. Ng Yen Yen yang memegang jawatan sebagai Menteri Perlancongan mengatakan industri perlancongan di Malaysia menyumbang RM1 billion seminggu untuk ekonomi negara serta menyediakan pekerjaan lebih pada sejuta rakyat Malaysia.

Itulah serba sedikit olahan ringkas berdasarkan berita BERNAMA. Jika negara kita berada di tempat ke 9, apakah negara yang berada di tempat 1 hingga ke 8 serta 10 ?. Mari kita lihat:-

1. Peranchis, 74.2 juta pelancong

2. Amaerika Syarikat, 54.9 juta pelancong

3. Sepanyol, 52.2 juta pelancong

4. China, 50.9 juta pelancong

5. Itali, 43.2 juta pelancong

6. United Kingdom, 28.0 juta pelancong

7. Turki, 25.5 juta pelancong

8. Jerman, 24.2 juta pelancong

9. MALAYSIA, 23.6 juta pelancong

10. Mexico, 21.5 juta pelancong

Apa yang membanggakan, Malaysia negara asia kedua selepas China yang bejaya disenaraikan dalam 10 negara berdasarkan jumlah pelancong yang hadir pada 2009. Teringat pula lirik lagu Malaysia Truly Asia.

p/s:- senarai statistik negara diambil dari laman sesawang wikipedia

6 Komen disini:

iqbalsyarie berkata...

tahniah malaysia

TUKANG KATA berkata...

kempen Cuti-Cuti Malaysia nampaknya berjaya

:)

kalau kita mempunyai kepakaran dalam berbahasa asing,mungkin kita boleh meneroka bidang pelancongan..

akuvision berkata...

betul tu, dalam memartabatkan bahasa ibunda, bahasa asing turut kita pelajari

NiZaM Limited berkata...

wahh..yang benar ni..tahniah malaysia.
tapi..jgn dia samekan pelancong tu ngn pendatang dah la.
psl pendatang pon ramai kat sini..adehhh..kalo time cuti publik tgk la kat puduraya..dah tak mcm malaysia..ish2..

zulkbo berkata...

salam..
rasa nak bangga gak ni
tapi betul ke ada pelancong kemari?
macam kurang jer..he he

akuvision berkata...

tu la takut tak benar la pulak, tapi ia bukan sahaja memberi impak pada ekonomi tapi juga dalam kes maksiat, ingat pada tukang urut dan golongan GRO yang masuk ke Malaysia dengan Pas lawatan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...