MV PILIHAN : LeeSsang - Tears Feat. Eugene ( The Seeya )
On Isnin, 17 Mei 2010
13

tembikai merah

Dalam cuaca yang serba tak kena sekarang, waktu pagi pun dah boleh terasa panas bahang matahari. Kalaulah dapat minum air tembikai, aduh nikmatnya.

Tembikai bukan sekadar buah biasa, ianya adalah buat yang kaya dengan air dan paling penting ia turut mempunyai khasiat lainnya.

Kebanyakan tembikai kaya dengan potassium yang berfungsi untuk mengawal tekanan darah, mengekalkan denyut jantung, dimana ianya bagus untuk pada kiraan yang normal dan mempunyai kemungkinan untuk mencegah strok.

Diet pemakanan yang kaya dengan potassium dapat menghalang garam dari menyebabkan tekanan darah naik dan juga mengurangkan risiko pembentukan batu karang serta kekuatan tulang. Mengikut kajian kesihatan, manusia dewasa memerlukan sekurangnya 4700 miligram sehari potassium.

tembikai

Tembikai juga dilihat kaya dengan vitamin c yang mana ia hadir sebagai antioksida dan beta-karotin. Penyelidik beranggapan beta-karotin berupaya untuk mencegah sakit jantung, kanser dan penyakit kronik yang lain. Bolehlah dianggap tembikai sebagai sumber nutrisi yang bagus.

Malah tembikai juga diangkat sebagai sumber untuk memperolehi lycopene, iaitu salah satu karotenoid yang mana ia baik dalam proses untuk mengurangkan risiko kanser prostat, payudara, endometrium. paru - paru dan usus.

p/s:- Aduh, tiba - tiba ngidam nak makan tembikai pulak ni!.

13 Komen disini:

Nuraisyyah berkata...

husyooo..aisya ske mkn tembikai..!!
xsgke byak plak khasiat die ek..



p/s --> mk tembikai time cuace pnas2 ni memg sgt2 best..

pnasnya dunia...!! tembikai satu!!!..heeheh;p

encik tikus berkata...

Taw xpee..Tetibe rase nak makan tembikai lah pulak !

sop berkata...

perkena tembikai laici best ni.. cuaca panas2..

Nur Hawa Mohd Zin berkata...

suka sgt tembikai..tak kira lah ape..air atau buah...mmg sedap

mahira oya berkata...

suke info nih...sbb mmg nak tau sgt..

Mommyyus berkata...

ni yang nak kena cari jap lagi ni...

Sir Marcello berkata...

tembikai simpan kat freezer sedap r..sejuk jer time makan~

tot tot kecik berkata...

salam..

buah-buahan mmg ade khasiatnye yg trsndri..

tp abah xkasi sy mkn tembikai sbb sejuk..
adelah sbb trsndri ats sbb kesihtn sy sndri..

tp mmg sedp buah tmbikai..nyum nyum..

sugar2 kapas strawberry berkata...

2 hari sekali sy minom tembikai...xpon laici..
panas skang nih

Roronoa Zoro berkata...

tapi kalo makan banyak2 nanti mulut pecah kan??

waktu panas nie minum la air kelapa.. baru puas..

tapi kena beli sebiji la.. sgelas x cukup kot.. hehe

nuriz berkata...

i like jus tembikaii

Fazrul Nizam a.k.a iJaN berkata...

buah kegemaranku....mmg xsalah pilihanku...hahahaha

Joy Kalonas berkata...

Info yg berguna, terima kasih, saya suka.. dan saya suka mkn tembikai!!

My tips berkenaan diet dan kesihatan
http://sususejat.blogspot.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...