Bila Aku Menulis Blog!

Bila Aku Menulis Blog!



MV PILIHAN : LeeSsang - Tears Feat. Eugene ( The Seeya )
On Rabu, 5 Mei 2010
6

clip_image001


Pernah atau tidak anda berjumpa dengan seseorang yang mempunyai peluh yang berlebihan?, contohnya tangannya sentiasa basah. Teringat saya pada seorang kawan semasa zaman sekolah dulu yang mengalami keadaan ini. Tahukah kamu ia juga merupakan satu gangguan kelenjar peluh yang diberi nama Hyperhidrosis atau dalam isilah BM ialah berpeluh secara berlebihan.

Ia berlaku pada kelenjar peluh kebanyakkannya pada sesetengah orang mungkin di celah jari kaki atau di bahagian bawah lengan. Mereka yang mengalami hyperhidrosis ini akan sentiasa berpeluh pada sebilang masa tidak kira pagi, petang atau malam dan yang tidak sedapnya peluh itu akan keluar dengan banyak!.

Sebab utama yang menyebabkan keadaan hyperhidrosis berlaku ialah, bahagian otak yang diberi nama hypothamalus yang mengawal fungsi peluh menghantar isyarat ke saraf peluh. Saraf ini adalah sebahagian dari sistem saraf simpatik yang terletak di bahagian rongga dada, dimana ia menyebabkan peluh terhasl dan dikeluarkan melalui kelenjar peluh. Bagi hyperhidrosis, kelenjar peluh melawan isyarat yang dihantar dari sistem saraf lalu mengeluarkan peluh dengan jumlah yang banyak.

Namun keadaan ini boleh dirawat, dan cara yang paling popular dan berkesan ialah melalui prosuder pembedahan yang diberi nama endoscopic thoracic sympathectomy atau singkatan ETS. Namun ianya mempunyai kesan sampingan dimana, akan berlaku 'compensatory sweating' pada peha, abdomen belakang dan juga kaki. Oleh sebab itu nasihat doktor perlu dirujuk sebelum melakukan sebarang rawatan kerana ada juga rawatan selain dari melakukan prosuder ETS.

6 Komen disini:

ENCIK TIKUS berkata...

ingat kawan saya,selalu bawak sapu tangan.tapak tangan asyik berpeluh je,kesian jugak tgok dye,not comfortable

BudakHitam berkata...

oooo..ini la nama dia..thanks=) nanti bolehlah nak inform dekat kawan2

Mr feckry berkata...

gua ader perasan..tapi gua buat dek jje

BudakHitam berkata...

oooo..ini la nama dia..thanks=) nanti bolehlah nak inform dekat kawan2

Hafiz Yusof berkata...

bagaimana pula hidung?hihihi

aku suka berpeluh kat hidung..

Husna Zainal berkata...

aku ade kawan yg penah bt operation utk penyakit ni..
dia berpeluh teruk kat ketiak..
kat tapak tangan n tapak kaki..
sian dia..kena pilih baju kale gelap jek..kasut pon kena pilih yg tak licin..lau tak cicir la mase ngah berjalan...
pastu dia bt operation kat SMC..sb kat situ jek ade pakar utk penyakit ni..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...