MV PILIHAN : LeeSsang - Tears Feat. Eugene ( The Seeya )
On Jumaat, 7 Mei 2010
7

500x_bcycle

Banyaknya basikal merah didalam gambar diatas!. Kesemua basikal yang dilihat didalam gambar diatas adalah satu projek sistem perkongsian basikal yang dimulakan di Denver, Amerika Syarikat.

Sitem ini turut dikenali dengan nama B-Cylcle, menggunakan konsep sistem yang mudah dimana basikal ini akan diberikan satu stesen yang mudah dicapai oleh pengguna, perkara pokok adalah untuk memudahkan pergerakan dan mengelakkan kesesakan jalan raya.

B-Cycle turut dilengkapi dengan binaan GPS dalaman, jadi jika basikal ini dicuri atau hilang ianya dapat dijejak semula. Program ini dianjurkan oleh Trek dan kos untuk penggunaan sehari ialah USD5 dan bagi setahun pula USD65 (baik pakai setahun je terus!.

Pengguna juga boleh membayar dengan kiraan jam namun bagi saya harga tahunan dah memang munasabah jika pengguna memang kerap menggunakannya. Agaknya bila Malaysia nak buat sistem macam ini?

Bukan sahaja mengurangkan kesesakan malah turut boleh bersenam, gerenti rakyat Malaysia ramai yang sihat - sihat nanti!. Sumber artikel dari Gizmodo.

p/s:- Teringat zaman dekat UiTM Dungun dulu, ramai yang menggunakan basikal untuk ke kelas terutamanya pelajar lelaki sebab kolej menginap bukan main jauh!.

7 Komen disini:

Akif Mazlan berkata...

kt umah aku ada sebuah,, anda percaya?
hehhee

embun d tengah malam berkata...

hahaha..best ni..

kalau dulu2 dah ader..mau aku suh bapak aku beli satu

AiZ berkata...

hehe.. macam tu pun ade ek.. ^__^ tak sangka pula..

rutikeben berkata...

hahahhaa

nak sjibik!

@juera berkata...

bru thu..canggih manggih ar beskal leni.dlu x dok GPS ni..huhu

ashrafi berkata...

kalau ada kat KK kan bagus.. saya ni takde kenderaan..

akuvision berkata...

kita tengok melalui TV je ashrafi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...