MV PILIHAN : LeeSsang - Tears Feat. Eugene ( The Seeya )
On Isnin, 3 Mei 2010
9

202393_fish_salmon

Ikan, ada bermacam ikan. Ada ikan besar, ikan kecil, ikan sedang, ikan laut, ikan sungai dan bermacam perihal ikan lagilah. Tapi post ini bukannya mengenai perihal ikan, tetapi saya ingin menyentuh khasiat ikan kepada tubuh badan anda.

Seperti yang sedia maklum isi ikan penuh dengan vitamin, nutrien dan mineral yang diperlukan oleh tubuh badan. Dipaparkan di post ini antara faedah yang diterima dengan memakan ikan dan bagaimana kaedah menyediakannya supaya badan anda dapat menyerap khasiat ikan seoptimum mungkin.

Telah dilaporkan, dengan memakan ikan ia dapat mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular bagi lelaki dan perempuan terutama bagi penghidap diabetis. Ia turut dapat mengurangkan risiko sakit jantung, strok dan turut membantu dalam proses membersihkan darah supaya darah dapat mengalir ke jantung dengan lebih efisyen.

selain itu ikan dan minyak ikan membantu dalam meningkatkan kadar sistem imun anda, dan juga ikan membekalkan asid lemak omega-3 yang amat diperlukan untuk pembentukan sel baru untuk tulang dan juga kulit. Ikan yang mengandungi kandungan asid lemak omega-3 yang tinggi ialah tuna dan salmon.

Memakan ikan juga boleh memperbaiki dan memelihara kesihatan mata anda. Ikan turut juga mengandungi DHA ( asid docosahexaeonic ) dimana ia amat perlu untuk deria penglihatan anda.

Cara masakan ikan perlu juga dilihat kerana, kandungan mineral bergantung juga pada kaedah masakan. Jika memasak ikan dengan jumlah sodium yang banyak ianya dapat memelihara kandungan omega-3, dan ikan yang tidak terlalu masak memastikan anda memperolehi faedah nutrisi yang sepenuhnya dari ikan.

Jadi harap - harap Malaysia akan datang akan membentuk restoran rangkaian berunsurkan ikan seperti KFC, ke dekat Malaysia dah ada?. Kalau restoran seafood tu berlambaklah kat Malaysia ni. Itu sahaja yang dapat saya kupaskan melalui pencarian maklumat di internet, sekadar ingin berkongsi dengan anda.

250923_dead_salmon

p/s:- Agaknya khasiat ikan paus tu macam mana pulak ya?

9 Komen disini:

malyna berkata...

adeh, xsuke makan ikan. huhu

sop berkata...

aku jenis suka makan ikan.. bagusnya utk aku..

Kie-yu berkata...

nnt update la khasiat ikan paus. hehe. nak tau gak ni~

akuvision berkata...

mungkin, tapi nanti kena banned ngan hayden

Shukor berkata...

aku pn ske mkn ikan gak..lgi2 time ngan family..de gak bce artikel psl org mkn sushi ikan mentah, de ulat kt kpla die..huhu..

KuZ berkata...

yes..i like...
aq mmng ske ikan...hehehe

embun d tengah malam berkata...

aku lagi suka ikan dari ayam..huhuhu..

darkbatman berkata...

aku lagi ske ayam n daging.. asyik terlekat tulang jer mkn ikan.hehe

akuvision berkata...

tekak kecik ke bro...hehehehe. bina otot ayam la best bro, byk protein

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...