MV PILIHAN : LeeSsang - Tears Feat. Eugene ( The Seeya )
On Selasa, 25 Mei 2010
18

506656_f520

Berapa ramai antara kita yang bangun dari tidur dan menggeliat?, tahukah anda menggeliat itu salah satu senaman regangan dan ianya memberi faedah untuk tubuh kembali segar. Malah haiwan seperti kucing juga sering melakukan aktiviti menggeliat ini. Anda digalakkan untuk melakukannya kerana:-

1. Menggeliat akan membuat anda untuk menarik nafas secara dalam dan memberi oksigen yang cukup pada otak dan sekaligus menyegarkan mata anda dan menyebabkan anda tidak lagi mengantuk.

2. Ianya melepaskan tekanan pada otot tubuh anda dan mengelakkan tubuh dari lesu kerana ketika tidur kebanyakan otot tubuh anda berada dalam keadaan statik.

3. Paling menarik dengan aktiviti geliat yang dianggap sebagai senaman regangan dapat merembeskan toksin dari tisu tubuh. Mengikut aturan, apabila kamu menarik nafas secara dalam, sistem lymph tubuh akan aktif dan ianya akan membersihkan tubuh dari toksin tercemar.

Ini antara tiga faedah ringkas mengenai menggeliat atau membuat regangan tubuh selepas bangun dari tubuh. Ianya juga bagus untuk membuat regangan ketika kamu mengantuk di tempat kerja lagi - lagi ketika waktu tengah hari.

18 Komen disini:

cik noneng berkata...

geliat nilah buat bdn rase segar..
huhu

Encik Tikus berkata...

waktu tengahhari ? bagus ,lagi pun saya pun baru bangun nih,haha :)

Encik Tikus berkata...

waktu tengahhari ? bagus ,lagi pun saya pun baru bangun nih,haha :)

sugar2 kapas strawberry berkata...

jgn mgeliat lebey2 plk.huhu

rammyd berkata...

macam ni ne selalu geliatlah... :P

Roronoa Zoro berkata...

waaahh.. xsangka pulak... selalu mengeliat sikit2 jer.. rupanya banyak khasiat dia gak ek? hehe..

thx sharing this..

Syafiq Kadiran berkata...

kekadang terlebey geliat sampai sakit pinggang..adeh~~

akuvision berkata...

encik syafiq kadiran sampai sakit pinggang, parah tu!!

nabilah_2908 berkata...

jom mnegeliat...

feel fresh....(^_^)

jom ke APA KATA HATI pulak,
KELEDEK MANIS

embun d tengah malam berkata...

aku kalau aku terasa excited nak wat satu benda tu..mesti aku rasa nk menggeliat

Alynn Notnot berkata...

yeahh ni yg nk mengeliat selalu ni! thanks for the info yaaah:)

rizputra7 berkata...

mengeliat syok apa...hilang semua lenguh2 badan..

❤ ~ * cik aidacomei * ~ ❤ berkata...

mengeliat pastu kalau dapat bunyikan mende2 dalam tu..perh..lagi la segar...

iqbalsyarie berkata...

sgt best!lagi2 dlm kelas..mengantuk!haha

tirah watif berkata...

kucing tu...
aaaaaa gebuuu!!!!

afzainizam berkata...

~~~@@@~~~
” Salam dihulur salam sejahtera,
Pemanis kata pembuka bicara;
Dari Blog kami bercerita,
Untuk tatapan sahabat semua”
~~~@@@~~~
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/

Salam lama betul tak ziarah cozz ade buzzy sikit lah maaf ye lambat sampai blog kamu ye…

waaarrgghhh sodapnya menggeliat tu... yup mengeliat sampai bunyi-bunyi.... kang-kadang bagun tidur selalu mengeliat

Yatre Hayati berkata...

mengeliat kuat2 dan pastu jerit !! woho..terbaik!

Nur Hawa Mohd Zin berkata...

huhu..org tua cakap mengeliat ni malas...heheh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...