Bila Aku Menulis Blog!

Bila Aku Menulis Blog!



MV PILIHAN : LeeSsang - Tears Feat. Eugene ( The Seeya )
On Sabtu, 8 Mei 2010
3

mother days

Hari Ahad bersamaan 9 Mei ini merupakan sambutan hari ibu buat kebanyakan negara termasuklah juga negara kita Malaysia. Kenapa saya katakan kebanyakan negara?, ini adalah kerana ada negara yang menyambut pada hari lain iaitu jika bagi Malaysia ialah Ahad minggu kedua bulan Mei, tetapi bagi Sepanyol atau Portugal hari ibu disambut pada Ahad minggu pertama bulan Mei ( info dari wikipedia ).

Apakah aktiviti yang anda sering lakukan pada hari ibu?, secara peribadi saya tidak pernah menyambut hari ibu kerana bagi saya setiap hari saya menghargai ibu saya walau ibu saya sudah meninggal sekalipun, namun itu tidak bermakna saya menolak sambutan hari ibu kerana adik saya sering menyambut hari ibu, sekurangnya memberi sekeping kad untuk merai jasa arwah ibu saya dulu.

Namun dalam kesibukan seorang ibu yang membesarkan anak, tak terkecuali ibu yang berkerjaya apa salahnya kita menghargai ibu kita lebih sikit pada 9 Mei ini. Ringankan sikit beban ibu kerana syurga terletak ditelapak di kaki ibu. Ada apa - apa perancangan untuk hari ibu ini?, jika tiada cuba anda baca cadangan - cadangan yang saya perolehi dari internet ini mana tahu boleh mendapat idea nanti.

Pertamanya mestilah anda memberi kad ucapan berserta hadiah, tidak perlu mahal kerana apa yang penting adalah keikhlasan anda memberi. Memberi bunga juga dilihat sesuatu perkara yang biasa dilakukan oleh dan ianya sesuatu yang penuh makna kerana setiap bunga ada ceritanya.

seterusnya, ini adalah hari dimana para - para ibu diberi lebih masa terluang, apakata anda yang lakukan segala perkara yang sering ibu anda lakukan untuk anda setiap hari, memasak contohnya. ingat bukan ibu anda sahaja yang perlu disambut tapi jika anda sudah berkahwin, isteri anda juga seorang ibu kepada anak atau bakal ibu kepada anak anda. Bagi mereka yang berkemampuan, apa kata anda bawa ibu anda bersantai diluar, pergi bercuti ke, pergi makan ke janji ianya sesuatu yang boleh dihargai dan dikenang oleh ibu anda.

Bagi anda yang tiada ibu lagi, apa kata sedikit kesempatan diambil untuk menziarahi kuburnya. Ingat bagi mereka yang sudah meninggal doa dari anda adalah sebaik hadiah. Hadiahkanlah Al - Fatihah terhadap rohnya agar tenang disisi Allah.

Terdapat banyak lagi aktiviti yang boleh anda lakukan bersama ibu anda pada hari ibu nanti, fikirkan sesuatu yang bermakna buat anda dan ibu anda. Ada idea yang boleh dikongsi ,apa kata anda tinggalkan komen atau anda buat satu entry mengenainya,

p/s:- Al - Fatihah buat ibuku, Siti Khatijah Binti Abdullah.

3 Komen disini:

Sesumpah berkata...

rindu ibu wuuuu!

Hafiz Yusof berkata...

selamat ari ibu

cikmin berkata...

AL-FATIHAH...hargai la ibu ketika masih ada...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...