Bila Aku Menulis Blog!

Bila Aku Menulis Blog!



MV PILIHAN : LeeSsang - Tears Feat. Eugene ( The Seeya )
On Isnin, 26 April 2010
2

2012061384-japan-eyes-mind-reading-devices-robots-by-2020

Mind Reading, satu lagi teknologi dari negara Jepun yang akan mengangkat nama negara matahari terbit itu dalam lipatan sejarah teknologi. Sebagai front liner dalam teknologi terkini, negara Jepun tidak pernah jemu untuk terus mencipta.

Oh ya, sebelum terus mencoret artikel, ucapan selamat pagi buat anda yang sedang membaca. Sudah bersarapan?, jangan biarkan perut anda kosong. Kalau belum makan, lepas baca artikel ini pergi sarapan cepat.

Ok sambung pada artikel tadi, negara Jepun bakal membangunkan satu teknologi robot yang boleh dikawal melalui minda manusia, dalam BI disebut mind reading robot. Nikkei melaporkan berita ini pada khamis lepas. Dalam masa sedekad atau 10 tahun Jepun berharap dapat memasarkan teknologi ini.

Teknologi menggunakan satu alat yang menggunakan kaedah teknologi-antaramuka-mesin-otak (brain-machine interface technology), dimana ia akan menganalisa corak gelombang otak dan aliran darah dan ia akan dikesan melalui set kepala yang diletakkan sensor.

Penghasilan teknologi ini adalah antara kerjasama pihak kerajaan Jepun dan juga sektor swasta di Jepun. Antara aplikasi teknologi ini ialah, manusia boleh membuka set TV tanpa menekan alat kawalan, menghantar mesej di telefon tanpa perlu jari anda menaip, sistem navigasi kereta yang boleh mencari restoran apabila pemandunya lapar, dan juga alat pendingin udara yang boleh dikawal dengan hanya menggunakan minda manusia. Ia juga akan disertakan dengan satu robot yang boleh membantu golongan tua dan kurang upaya (saya suka) untuk mengangkat bebenan.

Antara syarikat - syarikat ingin turut serta dalam teknologi ini ialah Toyota, Honda, Hitachi ( nama - nama besar dalam teknologi robot tu!). dan juga Institut Teknologi Informasi dan Komunikasi Kebangsaan, Universiti Osaka serta Insitut Kajian Telekomunikasi Lanjutan.

p/s:- Dahsyat tu nama - nama yang terlibat dalam pembikinan teknologi ini!

2 Komen disini:

atoyissan berkata...

jepun antara pemaju AI (artificial intelligence) yg utama..negara lain tak terkeja..

Hafiz Yusof berkata...

teknologi jepun sgt pantas

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...