MV PILIHAN : LeeSsang - Tears Feat. Eugene ( The Seeya )
On Selasa, 13 April 2010
5


Bertemu lagi kita dalam post mengenai bangun tidur. Disini dicatatkan lagi 5 tips Untuk Bangun Awal Esok ( Siri 2 ) :-

  1. Tidur dalam pengaliran udara yang bagus:-
    Pernah kita tidur selama 10 jam tetapi apabila bangun keesokan pagi badan masih letih.Mungkin sebab terlebih tidur, tetapi tidur dalam pengudaraan yang tidak bagus juga boleh mengakibatkan begini. Jika ada tingkap, buka tingkap untuk tidur, tetapi hati - hati dengan nyamuk. Tapi apa yang penting, pastikan bilik kita bersih, tidaklah berhabuk, kerana habuk boleh mengotorkan pengudaraan bilik.


  2. Suruh mereka yang bangun awal kejutkan:-
    Jika ada ahli rumah yang bangun awal, suruh mereka ini kejutkan. Lagi efektif dari kunci loceng jam, kalau mereka kejut tak boleh bangun jugak suruh mereka simbah dengan air. Terus mandi atas tilam, lagi efektif!.


  3. Jangan makan sebelum tidur:-
    Jangan makan, terutamanya dalam jumlah yang banyak jika ingin masuk tidur, mungkin makanan yang ringan seperti biskut, tetapi hendaklah 2 jam atau sebaiknya 4 jam sebelum tidur. Ini adalah kerana jika kamu makan, organ berkaitan penghadaman akan terus bekerja ketika anda tidur, maka tubuh tidak akan dapat berehat sepenuhnya semasa tidur. Jika ingin makan atau minum, ambillah snek ringan dan minum susu. Tidur pasti lena.


  4. Gunakan jam loceng yang banyak:-
    Kalau susah nak bangun awal dengan 1 jam loceng, apakata anda pasang 3 jam loceng dalam sela masa yang berlainan dan letak dalam kawasan yang berbeza. Pasti anda akan tercari - cari nak menutupnya semua nanti, dan kalau dah terbangun tu teruslah ke bilik air untuk mandi.


  5. Letak jam loceng jauh dari katil:-
    Seperti di tips diatas tentang jam loceng, tapi kali ini letakkan jam loceng itu jauh dari katil. Ini akan menggalakkan anda bangun dari katil, atau lebih tepat lagi bangun dari tidur. Tapi ingat kunci jam untuk bangun awal bukan untuk bangun lambat.
Tunggu untuk 5 tips yang seterusnya!

5 Komen disini:

ila-ali berkata...

Lagi satu tips..kena ada motif nak bangun awal..kalau tak...tarik selimut lagi best!!:)

akuvision berkata...

u give me an idea for tommorow post!, thanks

leEya berkata...

hee..jam loceng pon ta jalan daa

Happy Mom berkata...

saya pasang jam banyak..letak jam jauh...siram air kat muka...saya tetap tido ga..sebab saya ni pemalas..hihi...tapi sejak jd mama ni...takda da habit pemalas ni...rasa ada tnggjwb la

akuvision berkata...

betul juga itu kena ada tanggungjawab baru la boleh bangun pagi ni, kalau malas juga bakar je katil dengan orangnya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...