MV PILIHAN : LeeSsang - Tears Feat. Eugene ( The Seeya )
On Rabu, 28 April 2010
3


Selamat malam buat anda, malam in saya ingin menulis satu lagi post berkaitan dengan tidur. Ia bukannya post mengenai tips tidur atau mengenai post gangguan tidur seperti post saya yang sebelum - sebelumnya.

Kali ini saya ingin menulis pula mengenai apakah faedahnya yang kita dapat jika kita tidur dengan cukup dan lena. Diketahui umum tidur diperlukan untuk merehatkan badan kita apabila sudah sehari suntuk bekerja, dan pada masa tidurlah tubuh kita dapat berehat dengan total.

Disediakan 5 faedah yang diperolehi melalu tidur yang cukup, antaranya:-
  1. Tidur yang cukup dapat mengekalkan kesihatan dan kekuatan jantung serta merendahkan kadar stress di dalam tubuh, Dimana ianya perlu untuk menghindarkan diri dari penyakit - penyakit kronik seperti sakit jantung, strok, diabetis, atritis, tekanan melampau dan kanser.
  2. Tidur mengurangkan hormon stress, dimana ini membantu menghasilkan sel baru tubuh dan memanjangkan usia organ tubuh.
  3. Tidur turut meningkatkan memori dan fungsi kognitif tubuh. Apabila kamu tidur, memori ingatan dan kemahiran organisasi anda dapat dikekalkan keupayaan. Manakala apabila kamu tidak mendapat tidur yang cukup, fungsi - fungsi tidak dapat bertindak dengan baik.
  4. Tidur juga dapat membantu anda dalam mengawal berat badan tubuh, kerana kalau anda lewat tidur hormon dalam tubuh akan memberitahu otak anda bahawa anda berasa lapar dan menyebabkan anda makan berlebihan.
  5. Tidur mengurangkan risiko dijangkiti penyakit. Dimana apabila anda tidur cukup 8 jam setiap malam, tahap hormon melatonin dan kortisol akan berada dalam tahap yang sihat. Kortisol mencegah dari sel menjadi rosak yang boleh membawa kepada kanser dan kortisol turut membantu sistem imun tubuh melawan penyakit.
Ini adalah antara beberapa faedah apabila anda mendapat tidur yang cukup, ingat anda perlu menjaga kesihatan anda sendiri untuk menjaga kesihatan orang lain di sekeliling anda. Kerana orang lain turut memerlukan anda tanpa anda sedari. Selamt blog walking dan ingat tidur awal!


 p/s:- Saya pun nak kena pratikkan tidur awal untuk dapat tidur yang cukup.

3 Komen disini:

sillyloo berkata...

ptt lah den slalu tdo awal ;p ader kelbihan upe mnyer

Nadya ©™ berkata...

Nak sangat tidur awal..tapi tak pernah dapat tidur..mata ni degil sangat

shazlea shayla @ maria berkata...

Baek.. sy g tito skg gak..heheheh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...