Bila Aku Menulis Blog!

Bila Aku Menulis Blog!



MV PILIHAN : LeeSsang - Tears Feat. Eugene ( The Seeya )
On Ahad, 11 April 2010
3


Sekumpulan penyelidik yang diketuai oleh Prof. Shigeki Toyama merekabentuk sebuah set robotik yang boleh menambah kekuatan kepada penggunanya. Kumpulan yang berpusat di Universiti Pertanian dan Teknologi Tokyo, membuat rangkaan untuk menubuhkan sebuah syarikat dan mula untuk mennghasilkan set robotik ini sebelum tahun 2010 berakhir.

'Pakaian' robotik ini yang dkuasakan dengan 8 buah motor elektrik memberi tenaga tambahan pada lengan dan kaki, dan juga mempunyai sensor yang dapat mengesan pegerakan dan bertindak balas terhadap arahan berdasarkan sistem pengecaman suara.

Diusahakan selama 15 tahun dalam penyelidikan, set robotik ini akan membantu golongan petani yang sudah lanjut usia mengusahakah ladang mereka dan boleh proses menuai hasil. Sekaligus set robotik ini dapat menghalang penggunanya dari sakit belakang dan kekejangan yang melampau. Mengikut statistik, 2/3 petani di Jepun sudah melebihi umur 65 tahun, dan sektor pertanian merupakan industri yang sangat penting dan pasaran yang menguntungkan untuk dimanfaatkan.

Set robotik ini dijangka akan berada di pasaran Jepun menjelang 2012, dan dijual dengan harga sejuta Yen. Harga ini juga diramal akan dikurangkan 50% jika produk ini berjaya dikeluarkan secara besar - besaran, namun set ini berkemungkinan tidak dijual ke luar negara kerana mereka merasakan ianya tidak akan mendapat sambutan Amerika atau Eropah .

Kumpulan penyelidkan robotik ini, menghasilkan set robotik yang seberat 30 kg untuk kerja - kerja berat seperti mengangkat bebanan dan versi yang lebih ringan iaitu 23 kilo untuk kerja ringan seperti memetik anggur.

Tapi kalau mereka buat macam set robotik Iron Man lagi bagus!, aku pun nak beli satu!.

3 Komen disini:

Rain berkata...

leh la pasni saya pomot robot no kat ayah saya.. hahha nak jd org 1st guna kat mlaysia =D

Tanpa Nama berkata...

memang berguna untuk warga emas dan OKU

Tanpa Nama berkata...

promote2

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...