Bila Aku Menulis Blog!

Bila Aku Menulis Blog!



MV PILIHAN : LeeSsang - Tears Feat. Eugene ( The Seeya )
On Isnin, 19 April 2010
4


honey_james_theme

Dulu saya selalu mengamalkan pengambilan madu sebelum dan selepas tidur, ia membantu memulihkan tenaga saya dan sesuai untuk tahap kesihatan saya yang tidak mengizinkan. Ingin saya berkongsi sedikit maklumat yang saya perolehi mengenai madu dan khasiatnya.

Madu merupakan manisan semulajadi yang diperolehi melalui proses kerja lebah. Warnanya yang keemasan serta rasanya yang tersendiri amat dikenali. Bila lebah mengambil nektar dari bunga, ianya akan bercampur dengan bahan kimia yang terdapat dalam saliva lebah maka terbentuklah madu.

Madu boleh didapati dalam banyak jenis, dan rasa serta tekstur sesuatu madu bergantung kepada jenis bunga yang dihisapi oleh lebah. Warna yang selalu didapati ialah keemasan namun ia juga boleh didapati dalam warna putih, merah gelap dan hampir hitam.

Sejak zaman dahulu lagi, orang kita menggunakan madu dalam makanan dan perubatan. Kombinasi antara madu susu kambing boleh memulihkan penyakit berkaitan dengan jangkitan saluran pernafasan atau boleh merawat asma.

Madu turut mengandungi anti oksida, dan juga boleh merawat batuk, penyakit berkaitan usus serta luka pada kulit. Madu turut dilihat mengandungi karbohidrat, asid amino, vitamin, mineral, pigmen ttumbuhan dan juga aroma yang berlainan.

Antara petua yang saya amalkansemasa memakan madu ialah, jangan gunakan sudu logam ketika ingin menikmatinya dan campur tiga sudu madu dengan air suam dan minum sebelum dan selepas tidur.

Antara khasiat madu yang lain ialah :-

  1. Madu baik untuk ibu yang tengah mengandung.
  2. Elok untuk wanita yang datang haid.
  3. Membantu penglihatan.
  4. Membantu proses penghadaman.
  5. Mengelakkan obesiti yang tidak terkawal.
  6. Menstabilkan kadar gula dalam badan.
  7. Memberi tenaga kepada tubuh.

Demikian serba sedikit yang dapat saya kongsikan mengenai madu dan khasiatnya yang saya perolehi melalui pengalaman sendiri, tetapi pastikan madu anda itu asli dan bukannya yang tiruan. Untuk mengetahui bagaimana madu itu asli atau tidak, layari Google!. Hehehehe…

Jika anda ada komen atau pendapat mengenai madu jangan segan – segan untuk berkomentar kerana setiap komen anda dihargai dan mana tahu ia memberi idea untuk saya menulis ‘posting’ dimasa akan datang.

4 Komen disini:

zoul yazix berkata...

ada lagi satu spesies 'madu' yang berkhasiat..haha

terokai seni berkata...

madu ni sedap, bermadu ada orang kata azab

farysa berkata...

kne mkn madu blik mcm ni
tp madu asli xsdp
=)

akuvision berkata...

madu asli ada masam sikit, dan itulah ubat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...