Bila Aku Menulis Blog!

Bila Aku Menulis Blog!



MV PILIHAN : LeeSsang - Tears Feat. Eugene ( The Seeya )
On Sabtu, 3 April 2010
0

Untuk mereka yang baru berjinak dengan blog, di sini saya tuliskan satu tutorial bagaimana mahu meletak 'link' 'ads' ke 'side bar' blog anda. Disini saya gunakan 'ads' dari 'Youthsays'.

  1. 'Login' pada profil 'Youthsays' anda, klik 'view' pada 'ads' pilihan anda, dan skrin dibawah akan muncul. Kemudian simpan atau save gambar iklan ke komputer, dalam tutorial ini iklan 'Maggi'.
  2. Selepas itu 'scroll' ke bawah sehingga anda nampak butang 'preview link' seperti gambar dibawah, 'highlight' pada alamat 'link', dan 'crtl+c' untuk 'copy' dan buka 'notepad' lalu 'crtl+v' untuk 'paste' sementara alamat itu di 'notepad'. Sekarang kelengkapan sudah lengkap untuk letak iklan anda di 'side bar'.
  3. Sekarang masuk pada blog anda, pilih 'Customize' > 'Layout'>'Page Elements'>'Add a Gadget' ( dari 'side bar' ) dan bila 'pop up' muncul pilih 'picture'. Lalu anda akan bertemu dengan 'pop up' seperti di bawah.
  4. Anda akan dipamerkan dengan beberapa kolum isi iaitu, 'Title', 'Caption' dan 'Link'. Ok, sekarang isi'title' iklan anda, dalam hal ini 'RESEPI MAGGI', lalu taip 'caption' contohnya " menangi wang tunai bersama maggi", dan akhir sekali 'paste' link yang anda 'copy' dari laman 'Youthsays' tadi.
  5. Terakhir sekali 'browse' dan 'upload' gambar iklan yang anda simpan di komputer tadi. Akhir sekali klik 'Save'. Selepas itu klik 'View Blog'.

0 Komen disini:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...