Bila Aku Menulis Blog!

Bila Aku Menulis Blog!



MV PILIHAN : LeeSsang - Tears Feat. Eugene ( The Seeya )
On Selasa, 20 April 2010
2




Terdapat satu perdebatan dalam dunia nutrisi tentang faedah dari mengambil produk tenusu, dimana ramai pakar nutrisi berkata pengambilan susu dan produk tenusu ( seperti keju, butter, marjerin) dapat mencegah osteoporosis. Tetapi ada setengah dari mereka percaya mengambil produk tenusu hanya memberi sedikit manfaat kepada tulang dan banyak menyumbang kepada masalah kesihatan yang lain.

Namun begitu tidak boleh disangkal, susu dan produk tenusu mengandungi kandungan kalsium mudah serap yang tinggi dan produk tenusu dilihat sebagai satu cabang makanan yang mudah diadaptasi ke dalam pelan diet sesetengah individu itu. Tetapi ia turut mempunyai kekurangannya, antaranya:-
  • Produk tenusu mempunyai kandungan lemak tepu yang tinggi:-
    Pengambilan lemak tepu yang tinggi boleh menambahrisiko diserang penyakit berkaitan jantung. Kurangkan pengambilan lemak tepu dengan memilih produk tenusu yang rendah atau tiada lemak ( low-fat and non-fat ).
  • Kebanyakan susu mempunyai kadar hormon estrogen yang tinggi:-
    Ada kajian menunjukkan kaitan antara hormon estrogen asli yang terdapat dalam susu dengan sel kanser payudara, prostat dan testikal. Ini adalah kerana lembu betina yang berterusan bunting akan mengeluarkan susu lebih 300 hari dalam setahun. Lebih sering lembu ini bunting, lebih tinggi kandungan hormon estrogen di dalam susunya.
  • Kebanyakan konsumer alah pada laktosa:-
    Ini membawa maksud organ pencernaan golongan ini tidak boleh menghadam laktosa ( laktosa merupakan gula semulajadi yang terdapat dalam susu ). Kesan dari alah ini ialah kesakitan pada perut seperti kekejangan, perut dimasuki angin dan juga cirit - birit. Hampir 90% masyarakat asia mengalaminya.

Anda boleh minum susu dan mengambil produk tenusu ini, tetapi biarlah berpada dan lihat pada label untuk mengenalpasti kadar bahan yang anda akan ambil.

P/S :- aku pun dah lama tak minum susu Anlene ni, asal buat pekat sikit je ke tandas la jawabnya

2 Komen disini:

sugar2 kapas strawberry berkata...

huhu..sy pgemar susu...
tp bila bc artikel ni..takot la plk..
tp biasala..setiap bnda alah kekurngn dan kelebihan kn?

akuvision berkata...

betul, setiap kelebihan ada kekurangannya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...