Bila Aku Menulis Blog!

Bila Aku Menulis Blog!



MV PILIHAN : LeeSsang - Tears Feat. Eugene ( The Seeya )
On Jumaat, 30 April 2010
3


immunityguy
Sistem imun merupakan satu mekanisme pertahanan badan yang bertindak menghalang pelbagai serangan penyakit terhadap tubuh badan kita. Namun sistem imun akan bertindak dengan baik jika ianya berada dalam tahap yang sihat dan memuaskan. Jika kebelakangan ini anda sering mengalami keletihan dan berasa kurang sihat bermakna sudah tiba masa untuk anda membina semula sistem imun tubuh anda.
Langkah pertama yang perlu anda ambil ialah minum sekurang - kurangnya 8 gelas air dalam sehari. Untuk pengiraan pengambilan air yang lebih spesifik untuk tubuh anda, rujuk post ini " Pengambilan Air Dalam Sehari " . Langkah seterusnya ialah, adakah tubuh anda mengambil serat yang cukup?. Ini adalah kerana serat dapat memberi kekenyangan yang lama buat tubuh malah ia bagus untuk organ pencernaan kamu supaya ianya boleh menyalurkan nutrien ke atas tubuh anda. Oat merupakan sumber serat yang bagus, rujuk post ini "Mari Makan Oat".
Seterusnya anda juga digalakkan memakan buah - buahan serta sayuran segar terutama yang memberi nutrien yang banyak seperti pisang dan juga buah oren. Tidur yang mencukupi juga antara faktor membantu membina sistem imun tubuh dan kajian telah membuktikan fakta ini.
Senaman pada setiap hari sekurang – kurangnya 20 minit di waktu pagi juga boleh membina sistem imun, selain itu ia turut memberi tubuh lebih tenaga dan sistem tubuh lebih sihat. Ini memberikan peluang untuk sistem imun terbina dalam keadaan tubuh yang sihat.
Terakhir sekali pengambilan vitamin tambahan seperti vitamin D, C dan Zink juga dilihat sebagai pembina sistem imun tubuh yang bagus, namun jika kamu dalam pengambilan ubat untuk penyakit seperti darah tinggi anda perlu meminta nasihat dari doktor atau ahli farmasi sebelum mengambil sebarang vitamin tambahan.
Ini adalah antara langkah yang saya perolehi melalui pencarian di internet. Jika anda ada langkah penambahan yang lain, jangan segan - segan untuk meninggalkan komentar.

3 Komen disini:

Aidi-Safuan berkata...

huhu...malas minum air la. so how? :p

Yana berkata...

hoho bgus..ni la yg sy sdang praktikkan..cuma oat tu jarang2

Pacifist berkata...

salam sahabat
wah bagus la.banyak tip yg sahabat bagi utk kesihatan.kenkadang kita lupa @ terlepas pandang.
boleh jadi konsultan je ni @ pun memang konsultan?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...