Bila Aku Menulis Blog!

Bila Aku Menulis Blog!



MV PILIHAN : LeeSsang - Tears Feat. Eugene ( The Seeya )
On Khamis, 13 Mei 2010
8

carrot

Mari makan lobak merah hari ini!. Salam ziarah buat anda, secara umum lobak merah lebih dikenali dengan nama carrot atau karot dalam bahasa malaysia. Karot dilihat sebagai pembekal Vitamin A yang bagus dimana, Vitamin A yang diperolehi membekal vitamin sepanjang hari buat tubuh. Ianya juga termasuk dalam keluarga sayur dan bukannya buah - buahan.

Ia sesuai menjadi pengganti snek sebelum makan tengah hari. Kajian turut menunjukkan karot mempunyai penghalang untuk kesan negatif sinar UV ( ultraviolet ) terhadap kulit, dimana ia penting untuk mengekalkan keremajaan kulit. Malah pengamal perubatan ubat - ubatan cina turut mengesyorkan pemakanan karot dalam diet boleh memberi tenaga positif pada hati manusia.

Antara faedah atau khasiat karot ialah ia membantu kesihatan kulit, rambut, tulang, penglihatan masa dan turut boleh berfungsi sebagai pembersih toksik dalam badan. Dimana toksik - toksik ini yang meyebabkan kulit bermasalah. Seterusnya karot juga memberi faedah kepada mereka yang mempunyai masalah jantung, serta dipercayai karot mengurangkan risiko sakit jantung dan sesetengah jenis kanser.

carrots

Jus karot yang segar turut boleh menghilangkan stress, penat dan memberi tenaga pada tubuh. Selain itu karot yang dijadikan sup bagus untuk merawat cirit - birit kerana ia memberi kelesaan pada usus besar dan disebabkan hal ini ia melambatkan pembanguan bakteria yang menyebabkan cirit birit. Manakala isi karot mentah yang disagat boleh digunakan untuk mengubati bukaan dan keradangan yang berlaku pada luka luar. Satu petua pemilihan karot, lagi pekat warna pigmen kulitnya, semakin tinggi kandungan karotanoid ( Vitamin A ).

Namun harus diingat pengambilan karot yang berlebihan turut boleh menyebabkan kulit menjadi kuning sementara, namun ianya bukanlah keadaan yang berbahaya untuk kesihatan anda. Kesan negatif yang lain ialah ianya turut boleh mengganggu saraf tonik dan bloeh mengakibatkan keguguran bagi ibu mengandung, jadi kurangkan pengambilan karot untuk anda yang mengandung.

8 Komen disini:

A D I A berkata...

suka je makan lobak tapi still rabun

*nanges*

Hafiz Yusof berkata...

carrot susu mmg terbaik

Nur Hawa Mohd Zin berkata...

tak suke makan lobak, minum lobak suka...hehehehe

Iza berkata...

Salam....
favourite tu...
Tahniah, anda dapat award, sila ambil dgn seberapa segera di teratak usang. Maaf la,x dapat nk tinggalkan link setiap kali dtg sini, shoutbox memang tak pernah keluar.....

kitatauke berkata...

salam perkenalan....
bagus info ni....kl nak cari sendiri...malas plak...ade dlm blog follower...leh baca...:)

Lt. fDanialz berkata...

sy ske makan lobak..
minum pon bes~



Latest Entry Yang Best

Unknown berkata...

antara sayur yg ery suke.
sayur len x ske
aahahahah

Unknown berkata...

wah!!banyak yg tak tahu ni!terima kasih berkongsi~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...