Bila Aku Menulis Blog!

Bila Aku Menulis Blog!



MV PILIHAN : LeeSsang - Tears Feat. Eugene ( The Seeya )
On Rabu, 12 Mei 2010
7


kisimis-raisin

Selamat pagi buat anda, pagi ini saya ingin berkongsi info dengan anda mengnai Kismis. Semua orang kenal bagaimana rupa kismis tapi tahukah anda bagaimana ianya dihasilkan?.

Kismis dihasilkan melalui proses pengeringan atau dehidrasi buah anggur menerusi proses pengeringan semulajadi atau melalui proses menggunakan oven mekanikal. Kismis juga terdapat dalam pelbagai jenis iaitu Sultana, Malaga, Monukka, Zante, Currant, Muscant dan Thompson. Kismis merupakan snek yang sesuai dinikmati terutamanya bagi golongan kanak - kanak yang suka makan sesuatu yang manis, malah kismis adalah makanan yang banyak khasiatnya.

kismis mengandungi antioksida yang bagus untuk pengaliran darah dalam tubuh dan juga bagus dalam mencuci darah untuk menjadikan anda lebih sihat. Mineral yang terkandung dalam kismis juga bagus untuk hormon estrogen bagi wanita yang mana membantu menguatkan tulang dan boleh mencegah osteoporosis.

Ia juga bagus untuk kesihatan gusi dan gigi, walaupun kismis rasanya manis ianya tidak menyebabkan sakit gigi dan penyakit gusi. Kandungan kismis yang membantu kesihatan oral ialah phytonutrisi dan Asid Olenolik. Kismis juga dilihat membantu untuk kesihatan mata.

Secara rumusannya, kismis adalah makanan yang membantu kesihatan mata, kesihatan oral dan ianya turut bertindak sebagai antioksida, tidak terlupa juga kismis sesuai untuk kecerdasan otak terutamanya bagi kanak - kanak yang masih dalam proses tumbesaran. Secara keseluruhan ianya membantu untuk kesihatan anda.

p/s:- Memang minat makan kismis dari kecil lagi, kalau ibu buat kek memang curi - curi ambil!

7 Komen disini:

Nur Hawa Mohd Zin berkata...

suke sgt kismis..makan macam mkan kauci jerk..hehehe

Penulis Setia berkata...

kismis..sedap...saye ade jual....rm10 je...maw x..hihii

Hafiz Yusof berkata...

otak cergas

oya berkata...

good info..

sugar2 kapas strawberry berkata...

xsuke ngat mkn kismis..tp skang mula utk bersikap suke..sbb utk daya ingatan..hihi

Cikpuan Qiqi berkata...

cik qiqi suke kismis...nyum3....
cdapnyeeeeeeeee

Kech Hidayah berkata...

menyunyah kismis sambil study kuatkan ingatan.hahaha.macam amani kan comel je..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...