Bila Aku Menulis Blog!

Bila Aku Menulis Blog!



MV PILIHAN : LeeSsang - Tears Feat. Eugene ( The Seeya )
On Ahad, 9 Mei 2010
3

senm

Tips sihat ringkas hari ini, tahukah anda senaman merupakan salah satu cara terbaik untuk melepaskan stress dan keresahan?. Tempoh hari saya ada terbaca mengenainya di sebuah laman sesawang kesihatan dan dan tergerak untuk berkongsi di blog saya ini.

Senaman boleh membuang bahan kimia seperti cortisol dan norepinephrine yang menyebabkan anda stress. Pada masa yang sama juga, senaman turut merembeskan endorphine ke dalam sistem tubuh. Endorphine ini berfungsi sebagai hormon yang bertindak memberi anda ketenangan, rasa ceria dan memberi perasaan yang selesa pada minda dan fizikal seseorang.

Endorphine ini lebih bagus berbanding yang dihasilkan melalui pengaruh ubat atau lebih tepat dibawah pengaruh dadah, kerana ianya dihasilkan secara semulajadi tanpa sebarang bahan kimia yang menjadi pemangkin. Saya pernah terlihat di rancangan dokumentari TV dimana ia berkata endorphine yang dihasi;kan melalui pengaruh dadah akan menyebabkan seseorang itu tidak dapat menghasilkan endorphine dengan cara semulajadi, maka seseorang itu akan menjadi seorang penagih untuk mencapai tahap keseronokan serta ketenangan.

Selain endorphine, dengan aktiviti senaman juga, otak kita turut menghasilkan dopamine dan serotonin yang berfungsi untuk memberi rasa selamat dan mengurangkan rasa resah seseorang. Untuk mendapat faedah - faedah ini anda digalakkan untuk kerap melakukan senaman, kalau boleh hampir setiap hari. Curi sedikit masa, sedangkan kalau anda melekat di meja komputer senaman seperti regangan turut boleh melegakan minda dan tubuh anda.

Senaman juga berfungsi untuk meningkatkan rasa motivasi dalam diri, lebih berkeyakinan dan
ini juga satu kelebihan buat diri anda untuk merasa kurang atau tiada stress.

p/s:- Jadi apakata kita mulakan budaya senaman, blogwalking sambil senaman!

3 Komen disini:

Kie-yu berkata...

wah, da mcm bce buku medic~
bnyk term. hehe

btw, bnyk info+nice entry!

ENCIK TIKUS berkata...

Blogwalking pon di kire senaman kan ? :)

Aidi-Safuan berkata...

malas nak bersenam. sebab tuh cepat stress kot. :p

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...