Bila Aku Menulis Blog!

Bila Aku Menulis Blog!



MV PILIHAN : LeeSsang - Tears Feat. Eugene ( The Seeya )
On Ahad, 18 April 2010
3

relaks

Sesiapa yang pernah melayari blog saya mungkin pernah terbaca ‘post’ mengenai tips – tips dan penyakit mengenai perihal tidur. Sekali lagi dalam ‘post’ kali ini saya akan menyentuh subjek yang sama.

Pernah atau tidak anda mengalami situasi ini, anda ingin masuk tidur awal kerana esok perlu bangun awal. Tetapi mata kamu masih belum mahu terlelap walaupun dah kira beratus – ratus ekor biri – biri dalam imaginasi.

Keadaan ini berlaku mungkin kerana situasi tubuh anda yang tegang, maka sesuatu perlu dilakukan untuk membuat tubuh anda relaks sebelum masuk tidur. Disini disediakan beberapa kaedah yang disyorkan, malah sebahagian darinya pernah saya pratikkan, iaitu:-

  1. Mandi air panas atau mandi buih ( jika ada bathtub ) sebelum tidur:-
    Diketahui umum mandian sebegini boleh memberi minda dan tubuh anda relaks.

  2. Baca buku yang membuat anda tenang dan relaks :-
    Baca buku yang memberi ketenangan kepada anda seperti novel kegemaran atau majalah kegemaran.

  3. Minum minuman panasc seperti susu suam:-
    Tips ini selalu saya pratikkan, minum segelas susu memberi ketenangan pada tubuh. Jika anda kurang meminati susu, minumlah teh herba seperti ‘chamomile tea’.

  4. Jangan minum minuman berkafein;-
    Jika kamu ingin tidur, elakkan minuman yang mengandungi kafein terutamanya kopi kerana ia akan membuatkan mata anda tidak mengantuk.

  5. Buat regangan badan:-
    Tips yang paling berkesan pernah saya laksanakan, jangan lakukan regangan yang keras buat yang ringan – ringan sahaja.

  6. Bernafas dengan tenang :-
    Bernafas dengan tenang selama 10 minit, tarik nafas dalam – dalam sehingga anda rasakan diafragma anda mengembang tahan selama 3 saat dan hembuskan nafas melebihi masa semasa anda menarik nafas. Anda pasti akan menjadi tenang, malah bernafas dengan teknik betul boleh menenangkan anda dalam apa jua keadaan.

  7. Doa sebelum tidur :-
    Sebagai orang Islam saya tidak terlepas pandang dengan amalan ini, berdoalah kepada Allah supaya memberi ketenangan buat tubuh badan anda untuk mendapat tidur yang lena.

Demikian serba sedikit cara yang disyorkan bagaimana anda mahu relakskan badan anda untuk tidur. Jika anda ada tips tambahan, jangan lupa komentar ya?

3 Komen disini:

+qasih nadira+ berkata...

~nice tips~sy plak akan bace buku biologi atau buku sejarah kalo x pat tido~gerenti nyenyak sampai susah nak bngun~hehehe~

ked :) berkata...

wah,,boley ikot nih..
hehe.. yg pnting,,
bace doa sblm tido kan ?? :D

- d . a . r . i . a . s . u . e - berkata...

saye mmg susah tido....tapi tips ni mcm akan berkesan je....tq..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...