Bila Aku Menulis Blog!

Bila Aku Menulis Blog!



MV PILIHAN : LeeSsang - Tears Feat. Eugene ( The Seeya )
On Sabtu, 29 Mei 2010
1


Ketika kini pelbagai jenis penyakit yang datang menyerang manusia, yang paling kita gerunkan sekarang ialah virus selsema H1N1. Di sini dinyatakan 7 cara untuk kita elakkan diri dari jangkitan penyakit:-

  1. Basuh tangan dengan kerap :
    Degan cara ini anda akan mengurangkan 50% peluang jangkitan penyakit, untuk pengetahuan sentuhan adalah penyebab utama jangkitan penyakit.

  2. Basuh dan keringkan tangan ketika menggunakan tandas awam :
    Mengikut statistik sebahagian besar antara kita yang menggunakan tandas awam tidak membasuh tangan!. Nasihat yang perlu diambil, basuh tangan dan keringkan tangan anda sebaiknya, dan untuk membuka pintu tandas gunakan tisu.

  3. Tutup mulut dengan tisu atau lengan ketika bersin atau batuk :
    Gunakan lengan anda ketika batuk atau bersin jika tiada tisu, ini adalah kerana anda jarang menyentuh sesuatu dengan menggunakan lengan.

  4. Dapatkan suntikan selsema setiap tahun :
    Langkah pertama untuk mengelakkan jangkitan selsema ialah dengan mendapatkan suntikan vaksin untuk selsema sekurang - kurang sekali tahun. Mereka yang harus mendapatkan rawatan ini adalah golongan pekerja industri kesihatan, mereka yang mempunyai penyakit seperti penghidap diabetis, asma, masalah buah pinggang, warga emas dan juga ibu mengandung.

  5. Tukar berus gigi anda setiap 3 bulan :
    Berus gigi yang kita gunakan tidak semestinya bersih selepas digunakan kerana ianya terdedah pada persekitaran, para doktor gigi mengesyorkan supaya kita menukar berus gigi selepas tiga bulan.

  6. Gunakan 'Humidifier' :
    Virus selsema tidak boleh merebak apabila udara tidak lembap, jadikan gunakan 'humidifier' untuk keadaan ini.

  7. Senaman :
    senaman ringan seperti berjalan selama 15 minit, atau melakukan regangan selama 10 minit, paling tidak pun lakukan senaman selama 3 kali seminggu dengan 20 minit setiap sesi dapat membina sistem imun tubuh anda.
Kesimpulannya, perhatikan cara hidup anda untuk menjaga kesejahteraan dan kesihatan hidup bersama!.

1 Komen disini:

ENCIK TIKUS berkata...

thanx for the info :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...