Bila Aku Menulis Blog!

Bila Aku Menulis Blog!



MV PILIHAN : LeeSsang - Tears Feat. Eugene ( The Seeya )
On Rabu, 14 April 2010
3

Bersambung kita dalam tajuk yang sama semalam. Dibawah disediakan 5 tips ( siri 3 ) untuk mulakan hari dengan gembira, dam siri ini adalah siri akhir:-


  1. Mulakan hari dengan bersyukur:-
    Apbila bangun pagi ucapkan kesyukuran ke hadrat Tuhan. Bagi mereka yang islam bacalah doa pagi, ucapkan Alhamdulillah dan tunaikan sembahyang subuh. Pasti anda akan terasa lapang dada.


  2. Berfikir secara positif:-
    Ada pepatah mengatakan semalam adalah sejarah, esok adalah masa hadapan dan hari ini adalah hadiah sebab itu dalam Bahasa Inggeris ianya disebut sebagai "present". Mulakan hari dengan idea ini pasti membangkitkan semangat ceria dalam diri.


  3. Hari ini lebih baik dari semalam:-
    Dalam fikiran anda tetapkan bahawa hari ini aku akan jadikan ia lebih baik dari semalam. Secara automatik anda akan berfikiran untuk mulakan hari dengan sebaik mungkin biarpun ia adalah hari yang buruk buat anda.


  4. Senyum:-
    Senyum, kuasa emosi yang paling kuat. Bukan sahaja ia menceriakan diri, tetapi juga orang yang berada di sekeliling kita. Ia juga bagus untuk otot muka anda, senaman awet muda!. Teringat lagu zaman bernasyid dulu, "senyum seindah suria yang membawa cahaya, senyumlah dari hati. Dunia mu berseri...". Pasti hari ini adalah hari yang baik!


  5. Buat senarai untuk esok:-
    Setelah hampir ke hari ini, bersedia untuk esok. Buat senarai ringkas untuk apa yang ingin dicapai atau lakukan esok. Tapi jangan terlalu memikirkan hal ini kerana ia hanyalah satu senarai peringatan sahaja.


Cuba pratikkan perkara - perkara diatas dan dalam 'post' yang sebelum - sebelum ini, mungkin ia bakal menceriakan hari anda dan teruskan fikiran positif!.

3 Komen disini:

erwinator berkata...

yeah, we should do that to stay positive. :-D

lel berkata...

aku nak 5 perkara yg boleh bg jd kaya dgn cepat
:p

cindir-rela berkata...

suke ini :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...