MV PILIHAN : LeeSsang - Tears Feat. Eugene ( The Seeya )
On Jumaat, 11 Jun 2010
18

 

 

1265488_cherry_tomato

Mari mengenal khasiat TOMATO, ( teringat la pula siri animasi Tomatoman dulu ). Tahukah kamu tomato tergolong dalam kategori buah tetapi selalu dimakan sebagai sayur dan sering digunakan dalam masakan. Bukan sahaja untuk masakan tempatan, malah tomato merupakan bahan utama  pembuatan sos spagetti dan sos pizza yang popular di Itali.

Menariknya tomato boleh dimakan dalam pelbagai bentuk samada dalam bentuk mentah, dimasak, dalam bentuk sos ataupun juga dalam bentuk jus!. Malah tomato juga dilihat dijadikan salah satu bahan untuk masker muka buatan sendiri!.

Tahukah kamu dengan memakan tomato ianya boleh memperbaiki struktur dan warna kulit anda?, ini adalah benar kerana tomato mengandungi  vitamin C dan vitamin A semulajadi yang membantu menyerikan kulit yang pucat selain sifat asid tomato yang dapat menyeimbangkan pengeluaran minyak dari kulit terutama di bahagian muka.

1184089_tomato_1

Selain itu ia juga tinggi dengan kandungan antioksida yang mana ia membantu untuk kesihatan dalaman badan dan luaran terutama dalam menjamin keremajaan kulit anda. Malah antioksida ini turu bertindak sebagai pencuci dalam badan yang berfungsi untuk mengeluarkan toksik melalui sistem perkumuhan tubuh anda.

Dalam tomato turut terdapat lycopene yang bagus dalam meneutralkan radikal bebas dalam tubuh dan mengurangkan kanser prostat bagi lelaki, malah ia turut mengurangkan risiko kanser paru - paru. Para penyelidik kesihatan turut mengesyorkan pemakanan tomato boleh mengurangkan risiko sakit jantung.

Tomato juga mempunyai kandungan vitamin K, yang mana ia berfungsi mengekalkan kekuatan dan kesihatan tulang anda. Vitamin K ini juga membantu dalam menghentikan pendarahan yang diakibatkan oleh luka kecil ataupun besar. Tomato turut dilihat melindungi hati dari sirosis ( sejenis penyakit berkaitan hati ) dan membantu dalam melarutkan batu hempudu dalam tubuh anda.

1145175_tomato

Secara keseluruhan tomato turut mengandungi kandungan nutrisi seperti serat yang bagus untuk anda yang mengalami sembelit dan kesihatan usus besar, karbohidrat yang bertindak untuk membekalkan tenaga buat tubuh, potasium, iron ( besi ) serta sedikit fosforus dan sulfur.

Jika dihimpunkan lagi dari segi kesihatan, selain perkara yang disebut diatas tomato membantu dalam merawat diabetis, cirit - birit, gangguan sakit mata, ketidakhadaman, kekuningan pada kulit, mual di waktu pagi khasnya bagi mereka yang mengandung, rabun malam, obesiti dan jangkitan kuman pada salur kencing.

Inilah serba sedikit khasiat tomata kepada tubuh badan manusia yang dapat dipadatkan dalam artikel ini. Sekian terima kasih, jom cari jus tomato!

18 Komen disini:

Kniedaz berkata...

Akak suka tomato hijau..sedap walau masam..yg merah kurang sket kecuali dimakan dengan nasi ayam..hehe

m.a.p.i.e [ Ku sEnDiRiAn] berkata...

tomato...

lebih sedap dimakn begitu saja...
dh mcm iklan gardiner lk...

hahahha


tapi tomato mmg sedap...mkn cm 2 pon sdp, mkn bile masak dlm kuali pon sedp..

mcm lh cara nk mkn..pilih lh sendiri oleh individu yg nk mkn tomato..k

nabilah_2908 berkata...

saya tak boleh makan tomato mentah...if masak baru leh telan..huhu.. :)

jom ke APA KATA HATI pulak,
BABIES

Kaito berkata...

when i was a kid, tomatoes was the one I hated the most. Now it become one of my favorite..i wonder why? hehe

mohd sasuke berkata...

nyum3..love tomato..

p/s :caer under stress??ape dah jadi ni?? jom bace entri

mahira oya berkata...

mmg bagus tomato utk kulit..
kulit tomato pn licin jer..
jom!!minum jus..

nuriz berkata...

kwn saya mkn buah tomato mcm mkn epal. nape saya tak lalu mkn camtu huhu pasni sy try hehe

eyra berkata...

eh??ada ea tomato ijau??cam tak pena nmpak jer..bukan nye tomato masam ..:)

akuvision berkata...

ade tomato hijau, antioksida ni kalau warnan buah makin vibrant ianya makin berkhasiat

Mommyyus berkata...

saya suke tomato..kalau beli kat pasar, mesti amek yg keras2 sket..xsuke yang lembik

rashid berkata...

Tomato ni buah eh...kalau macam tu boleh la makan mentah macam makan epal...huhu

Tanpa Nama berkata...

Its like you read my mind! You seem to know a lot about
this, like you wrote the book in it or something. I
think that you could do with some pics to drive the message home a bit, but instead
of that, this is excellent blog. A great read. I'll definitely be back.
Also visit my website : stock option trading software

Tanpa Nama berkata...

Why visitors still use to read news papers when in this technological globe all
is presented on web?
Review my site - forex trading system

Tanpa Nama berkata...

Can you tell us more about this? I'd like to find out more details.
Also visit my web page :: I need lots Of money

Tanpa Nama berkata...

What's Going down i am new to this, I stumbled upon this I have found It positively useful and it has helped me out loads. I'm hoping
to contribute & aid other users like its aided me.
Good job.
Have a look at my web page ... work at home online jobs

Tanpa Nama berkata...

Hi there this is kinda of off topic but I was wondering if
blogs use WYSIWYG editors or if you have to manually code with HTML.
I'm starting a blog soon but have no coding experience so I wanted to get advice from someone with experience. Any help would be greatly appreciated!
Here is my blog - top forex signals

Tanpa Nama berkata...

Hi, I do believe this is an excellent site. I stumbledupon it ;) I will revisit once again since I saved as a favorite it.
Money and freedom is the greatest way to change, may you be rich and
continue to guide others.
Also visit my web page - online making money

Tanpa Nama berkata...

Thanks for finally talking about > "Tomato Tinggi Khasiatnya!" < Liked it!
Look at my web site - legitimate work at home employment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...