Bila Aku Menulis Blog!

Bila Aku Menulis Blog!



MV PILIHAN : LeeSsang - Tears Feat. Eugene ( The Seeya )
On Rabu, 16 Jun 2010
4

 

hanako-female-robot

Artikel menraik dari negara matahari terbit iaitu Jepun, Para penyelidik di Universiti Showa dan syarikat pereka robot Tmsuk telah mereka bentuk android simulasi bernama Hanako Showa yang menyerupai seorang wanita Jepun setinggi lima kali untu tujuan pembelajaran dan pratikal untuk bakal doktor gigi yang akan dilahirkan.

Menzahirkan simulasi senario rawatan pergigian yang sebenar, robot atau lebih tepat android ini boleh memberi tindak balas seperti membuka dan menutup mulut, memalingkan kepala dan boleh berkata seperti "Aduh, sakit!" dan memberi jawapan balas pada pertanyaan ringkas oleh mereka yang menggunakan simulasi ini.

Sehingga artikel ini ditulis iaitu pada 30 Mac 2010, hampir 90% pelajar kursus perubatan dalam bidang pergigian di Universiti Showa telah melakukan ujian simulasi dengan Hanako Showa dimana pergerakan dan reaksi android ini seperti pergerakan mata, kepala dan lidah dikawal selia oleh instuktor yang meneliti ujian tersebut.

Android Hanako Showa mempunyai lapan titik pergerakan yang terpadat di kepala, mata, mulut dan leher. Manakala kulitnya diperbuat dari resin dan lidahnya daripada silikon. Menurut mereka yang mereka bentuk android Hanako Showa ini, ianya akan dihasilkan untuk tujuan komersial dan akan dijualkan kepada universiti - universiti yang menyediakan kursus pergigian.

Untuk melihat video demo, lihat video di bawah ini yang di ambil dari laman sesawang Youtube:-

 

4 Komen disini:

Pacifist berkata...

salam sahabat.
memang jepun ni terkedepan daripada kita.bangkit selepas pengeboman atom dulu

zulkbo berkata...

salam..
senang la gitu
tak payah bau busuk
mulut orang lain
he he..apa pun
Jepun memang advanced

ZR berkata...

org jepun nie mmg bijak la

Tanpa Nama berkata...

[url=http://vtyupdr.com]HFWIR[/url] , jEuEofScZTKy , http://iluubcb.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...