MV PILIHAN : LeeSsang - Tears Feat. Eugene ( The Seeya )
On Khamis, 15 Julai 2010
11

durian belanda. graviola, soursop

Durian Belanda merupakan buah - buahan hutan tropikal yang jatuh dalam kategori buahan tempatan dan banyak di dapati di negara Malaysia kita. Namun tidak seperti namanya, buah ini bukan berasal dari Belanda ( pelik kan?, macam mana boleh dapat nama ni! ) sebaliknya ia boleh didapati disekitar utara negara Amerika Selatan, Amerika Tengah, di Carribean dan Mexico. Selain itu durian Belanda juga dikenali sebagai Soursop di dalam Bahasa Inggeris.

Mengikut pencarian maklumat di internet, durian Belanda atau Soursop mempunyai khasiat yang bagus untuk melawan kanser. Dimana mengikut kajian saintis perubatan kanser di UK ianya adalah berkali ganda lebih baik dari mendapatkan rawatan kemoterapi!.

Melalui artikel yang dipaparkan di laman utama kajian tersebut menyatakan masyarakat di Afrika dan Amerika Selatan menggunakan durian Belanda untuk merawat parasit, sakit sendi serta kemurungan. Jika dilihat dari kandungan nutrisi, durian Belanda ( Soursop, Graviola ) mengandungi Vitamin C, B1, B12, Kalsium, Iron, Serat dan Protein, dimana kesemua nutrisi ini adalah penting untuk menjamin kesihatan tubuh secara menyeluruh.

buah durian belanda

Mari kita lihat antara faedah yang boleh diperolehi dari buah durian Belanda ini, pertamaya daun pokok buah durian Belanda boleh merawat luka luar tubuh, dan membuang kutu di kepala dan pepijat di tilam atau bantal. Keduanya jus durian belanda ini dapat merawat uretritis, hematuria penyakit berkaitan hati dan juga kusta!.

Seterusnya, isi durian belanda ini boleh mempercepatkan proses penyembuhan luka manakala air rebusan pucuk muda durian belanda dapat merawat masalah hempedu, batuk, selsema, cirit - birit, demam dan juga masalah ketidakcernaan perut serta air rebusan daunnya turut membantu dalam mengurangkan bengkak kaki dan keradangan.

Daun buah durian Belanda turut digunakan untuk merawat masalah kulit, selain dari kulit akarnya boleh merawat keracunan dan bunganya dapat meringankan selsema. Terakhirnya, biji buah durian Belanda berupaya untuk merawat anda yang selalu muntah - muntah.

2774575_f260

Ini adalah serba sedikit maklumat yang dapat saya kongsikan secara ringkas, jika ingin mendapatkan maklumat yang lebih lengkap anda boleh cari di enjin carian pilihan anda seperti Google contohnya. Akhir kata, buat peminat pasukan bola sepak Belanda, makanlah durian Belanda untuk merawat duka anda, hehehehe ( gurau seloka mainan jiwa ). Jumpa lagi di khasiat buah yang lain nanti.

p/s:- Ada tak tempoyak durian Belanda?

11 Komen disini:

Marlina Roslee berkata...

Wah.........
Febret sy nie...
X tau plak buah nie byk khasiat...

dunspeak♥ berkata...

wah sedapnyeee tapi tak penah dgr tempoyak durian belanda..heheeee

si[jari] telunjuk berkata...

ya Allah,ku amat rindu untuk menjamah durian belanda....


tempoyak durian belanda???erm,cam sedap je tuh..ngeh2

zulkbo berkata...

salam..
ermmm..nampak sedap buah tu..
thanks for info

princess_eryna berkata...

tempoyak durian belanda???..... camnerr erk rase dia???..

NUNU EERA berkata...

ske la durian blanda ni.. tpi pling suke durian segamat..hehe..

fatihah berkata...

sedapnya durian belanda. kalau buat air lagi sedap, ;p

farah berkata...

ooo macam ni rupenyer durian belanda yer..x pernah ku lihat..heheh katak bawah tempurung btol:)

ASSOYFINGER67 berkata...

Dulu masa kecik kat rumah sampai tak termakan buah nie...sekarang harganyer boleh tahan...teringat ulat beluncas sebesar ibu jari di pokoknyer...huhu

Tanpa Nama berkata...

Mate. Blog ini adalah luar biasa. Bagaimana saya membuat tampilan ini bagus?.

jus infiniti jutawan herbs berkata...

Slam…sy ada menjual herba warisan yg mampu menyembuhkan kanser dan pelbagai jenis kanser..tahap 1 tahap 2 tahap 3 tahap 4.memusnahkan dan mematikan sel sel kanser sebanyak 0.6 cm dan 0.8 cm sebulan mgikut dose yang di gunakan..herba warisan ini terlalu berkesan…daun herba warisan…merawat dan membaik pulih…jangan tunggu sehinga terlewat..jangan biarkan hidup derita..selagi boleh rawat lebih baik merawat..hutan belantara kita tersembunyi sejuta 1 rahsia…herba ini amat amat mujarab..jangan biar derita membunuh kehidupan anda.ramai yang dah berjaya sembuh dengan produk sy call saya xpun msg xpun wasap sy 0174687570 mohd zuhairi…
sy cma bntu membantu…sy tidak sangup tngok org dpn mata sy sengsara xpun di ragut nyawa…penawar nya telah ada…hubungi sy secepat munkin
Orang yang tiada penyakit kanser andai nak amal kan herba saya ini pun boleh…jadikan amalan harian untuk menjaga badan dan membuang toksid…orang ada kanser…saya akan membantu merawat hingga sembuh
NAMA SYARIKAT SAYA…..JUTAWAN HERBS NO PENDAfTARAN SYARIKAT SAYA PG 0346818-W NAMA PEMILIK MOHD ZUHAIRI BIN NOORDIN

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...