Bila Aku Menulis Blog!

Bila Aku Menulis Blog!



MV PILIHAN : LeeSsang - Tears Feat. Eugene ( The Seeya )
On Ahad, 26 September 2010
4

iphonemain


Jika ingin bercerita mengenai aplikasi iPhone yang menjadi pilihan, tentunya banyak yang menjadi perhatian saya kerana antaramuka untuk semua aplikasi yang dihasilkan khas untuk iPhone begitu menarik perhatian. Sebagai seorang blogger, peminat muzik dan filem, peminat permainan video dan sentiasa dahagakan dengan maklumat terkini yang berlaku sekitar dunia, aplikasi yang disediakan di iPhone Applications Store mengcakupi kesemua keperluan asas saya.

1. Sebagai seorang Gamer


guitar-hero-main


Antara aplikasi permainan video yang saya minat dalam iPhone ialah Guitar Hero. Selama ni hanya dapat main melalui konsol PS2, jadi dengan adanya aplikasi iPhone dan telefon iPhone 4 saya dapat membawa permainan video Guitar Hero kemana sahaja saya pergi.
Berlainan dengan versi konsol PS2 yang memerlukan guitar controller, aplikasi iPhone Guitar Hero lebih mudah kerana kita hanya perlu tekan kekunci pada skrin sesentuh ( touch screen ). Untuk melihat antaramuka aplikasi Guitar Hero ini, anda boleh lihat paparan imej di bawah.


guitar-hero-digi



Ringkas bukan antaramuka aplikasi Guitar Hero ini!, untuk rating saya bagi 4/5 bintang.



2. Sebagai seorang Lelaki

mens-health-workouts

Ayat macam macho je. Sebagai seorang lelaki, saya meminati salah satu aplikasi yang khas dibikin untuk kaum Adam. Aplikasi Men's Health Workouts iPhone menyediakan muat turun secara automatik mengenai teknik - teknik senaman khas untuk kaum lelaki menjaga kesihatan tubuh dan sentiasa dalam keadaan fit!. Malah Men's Health Workouts adalah salah satu dari aplikasi dibangunkan oleh Majalah Men's Health itu sendiri. Lihat paparan aplikasi ini dibawah ini.


mens-health-digi


Selain itu untuk kaum hawa, anda bolehlah menggunakan aplikasi Women's Health Workouts yang khas dibangunkan untuk anda.

Untuk aplikasi Men's Health Workouts saya beri 4/5 bintang!.


3. Sebagai peminat Filem dan Muzik

shazam-main

Shazam merupakan sebuah aplikasi iPhone khas untuk anda yang meminati dunia muzik. Pernah atau tidak anda mendengar lagu di corong radio ( khasnya lagu inggeris ) dan tertanya - tanya lagu apakah itu?, masalah anda boleh selesai dengan hanya memulakan aplikasi ini di iPhone dan talakan pada pembesar suara radio dan SHAZAM!, secara automatik maklumat ringkas mengenai lagu tersebut di paparkan di skrin iPhone anda!.
Selain itu Shazam turut menyediakan pautan untuk membeli lagu tersebut di iTunes ( laman pembelian muzik legal yang dibangunkan oleh Syarikat Apple sendiri ), dan juga anda boleh melihat video klip untuk lagu tersebut di Youtube, menarik bukan?. Paparan imej Shazam adalah seperti di bawah ini.

shazam-digi-play


Untuk Shazam saya beri rating 4.5/5 bintang!


fandango
Untuk anda yang suka menonton filem di pawagam, iPhone menyediakan perisian untuk anda mencari senarai filem yang sedang dan akan ditayangkan di panggung wayang sekitar anda. Aplikasi tersebut di kenali dengan nama Fandango, memaparkan segala keperluan yang anda ingin tahu mengenai filem bakal ditonton, dari keterangan tiket ke penerangan ringkas filem tersebut. Malah aplikasi ini boleh berinteraksi dengan Google Maps untuk mencari lokasi panggung wayang terdekat.


andango-digi


Untuk ini saya beri 3.5/5 bintang.


4. Sebagai Penggemar Foto


photogene

Aplikasi ringkas untuk anda mengedit gambar hanya dari iPhone anda, ianya dikenali dengan nama Photogene dan dari ulasan pengguna yang sudah menggunakan aplikasi Photogene ini ianya mendapat sambutan yang positif. Antara yang anda boleh lakukan dengan aplikasi Photogene ini ialah untuk crop, sharpen dan set lengkap untuk pembetulan warna gambar, malah anda boleh menggunakan kesan khas ringkas seperti sephia tone dan posterize.

Secara ringkas ianya seperti membawa Adobe Photoshop kemana - mana sahaja kerana ia turut menyediakan penambahan grafik seperti speech bubble dan apa yang lebih menarik lagi anda boleh mengedit gambar yang beresolusi sehingga 5 MP dan terus boleh dimuat naik ke laman sosial pilihan anda seperti Facebook, Twitter atau Flickr.


photogene-digi


Kerana saya benar - benar meminati aplikasi ini saya beri 5 bintang!


5. Facebook, aplikasi mesti milik


facebook

Sebagai seorang pengguna Facebook, aplikasi iPhone mesti ada supaya anda tidaklah sentiasa terlekat di depan skrin komputer atau laptop. Bagi anda yang memang addict dengan Facebook, pastikan iPhone anda dilengkapi dengan aplikasi ini.


facebook-digi


Saya beri 4/5 bintang untuk aplikasi ini.


6. Aplikasi CNN untuk iPhone

cnn


Sentiasa ingin dihidangkan dengan berita - berita mutakhir yang berlaku sekitar dunia anda?, saya sarankan anda untuk memiliki aplikasi CNN ini. Saya begitu meminati aplikasi ini kerana ia menyediakan berita terkini untuk anda hampir setiap masa. Satu aplikasi yang tidak sia - sia untuk dimiliki.


cnn-digi


Untuk aplikasi ini, saya beri 4/5 bintang.


Sekian sahaja untuk post kali ini, ingatkan nak tulis 1 atau dua aplikasi sahaja. Tapi lepas masuk ke laman sesawang iPhone Application Store mata menjadi rambang. Bertemu lagi anda di post yang akan datang!.

4 Komen disini:

nurdani berkata...

wow...
teruja tengok kelebihan iphone4 nih

Tanpa Nama berkata...

klau dpt sebijik share2 la..hehe

Rina Lia (◕‿◕)✿ berkata...

contest ek?? gudluckk!

Tanpa Nama berkata...

E 'vero! Penso che questo sia una buona idea.
Condivido pienamente il suo punto di vista. Penso che questo sia una buona idea.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...