Bila Aku Menulis Blog!

Bila Aku Menulis Blog!



MV PILIHAN : LeeSsang - Tears Feat. Eugene ( The Seeya )
On Sabtu, 21 Ogos 2010
8

242108_thanksgiving_turkey

Perkara sampingan di bulan puasa yang sering dibuat di internet oleh saya ialah mencari resepi masakan. Selalunya bulan puasa selalu dijadikan bulan istimewa untuk menyediakan pelbagai jenis hidangan istimewa untuk juadah berbuka. Tidak terlepas juga ada yang mencari resepi untuk kuih raya, terutamanya dekat – dekat nak raya nanti. Tapi rasanya orang lebih selesa membeli dari kecah di dapur.

Disini saya ingin menulis mengenai beberapa laman yang sering menjadi pilihan saya untuk mencari resepi:-

myresepi

1. www.myresipi.com merupakan laman utama resepi masakan yang sering saya kunjungi untuk mencari idea – idea masakan. Mempunyai paparan yang menarik, dan hampir setiap resepi yang disediakan disertakan dengan gambar. Laman ini turut

mesra.net

2. Direktori Resepi Mesra.net dilihat sebagai salah satu laman resepi terbesar, dengan lebih 7000 lebih resepi di sediakan!. Percaya atau tidak ianya juga merupakan hasil carian pertama di google malaysia apabila keyword resepi ditaip. Namun kekurangan resepi di laman Mesra.net ialah ianya tidak disertakan dengan gambar dan kadang – kadang kita musykil samada masakan tu menjadi atau tidak. Kalau disediakan gambar sekurang – kurangnya ianya menjadi panduan dalam masakan. Menyediakan resepi dari pelbagai kategori, dari resepi masakan kampung hinggalah ke resepi kuih hari raya.

resepi4u.net

3. www.resipe4u.com merupakan laman ketiga yang menyediakan pelbagai resepi masakan untuk anda. Malah laman ini turut ada menjual ebook mengenai resepi – resepi pilihan contohnya resepi coklat dan resepi kuih raya.

cikmin

4. Selain tiga laman diatas, laman blog cikmin turut menjadi pilihan saya. Cikmin sering menyediakan resepi – resepi istimewa yang dilihat lain dari yang lain. Walaupun secara keseluruhan blog cikmin bukanlah berkisar resepi. kerana ia merupakan laman blog personal cikmin sendiri.

Ini adalah antara laman web resepi yang sering menjadi pilihan saya. Bagaimana dengan anda pula?, jangan terliur tengok gambar – gambar resepi masakan sudahlah ya? Salam Ramadhan buat anda.

8 Komen disini:

cikmin berkata...

Terima kasih av kerana menjadikan resepi dilaman cikmin sebagai rujukan.. :)

p.s myresepi.com telah dicemari semalam..ada yang bagi resepi yang sungguh memualkan..

akuvision berkata...

ye ke cikmin?, siang tadi payah nak masuk website tu

zulkbo berkata...

salam..
tu dia!!
ayam golek setongkoi
hu hu..sedapnya..

NIA berkata...

whooooooh nih nnti leh la kalo nk crik resepi rendang ke ape nk msk mse raye nnti.heee~

Anis izyan Abd Rahman berkata...

gile laaaa..
sedap mak aaii..
terbaik!

g3n berkata...

tu dia..
macam2 esepi dok ada tu..
meleleh ayaq liuq ni..
dah la posa..
heee...

MyToha.com

Mr feckry berkata...

memang gua terliur

ASSILA. berkata...

bagus nie. bole wat rujukan. :)

p/s : ayam tu nampak cam best jee, hehe.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...