Bila Aku Menulis Blog!

Bila Aku Menulis Blog!



MV PILIHAN : LeeSsang - Tears Feat. Eugene ( The Seeya )
On Rabu, 25 Ogos 2010
4

jalur gemilang di siling rumah panjang

Semangat Hari Kemerdekaan ke – 53 yang bakal menjelang 31 Ogos ini kini terasa hingga ke rumah panjang kaum Bidayuh di rumah panjang Mongkos, Serian,Sarawak. Menurut Daka Baba, ketua kepada etnik Bidayuh di rumah panjang itu berkata beliau telah merancang untuk mewarnakan pada siling buluh dengan gambar bendera Jalur Gemilang sejak tahun lalu dan pada tahun ini ia sempat disempurnakan sebelum tarikh keramat 31 Ogos ini.

Untuk rekod, siling yang dicorakkan dengan bendera Jalur Gemilang ini adalah sepanjang 80 meter dan siling ini terletak di kawasan ‘ruai’ rumah panjang, atau lebih senang dikenali sebagai ruang tamu.

MOHD NAJIB RAZAK / PUTRAJAYA

Di dalam gambar diatas ini pula ialah gambar Perdana Menteri kita, Datuk Seri Najib Tun Razak bersama dengan 4 orang anak – anak cilik yang bakal mengharumkan nama negara kita Malaysia tidak lama lagi.

Mereka adalah bakal pendaki Gunung Everest termuda muslim yang pertama di dunia!. Apa yang menariknya mereka adalah adik - beradik dan kesemua adalah kembar yang berumur 8 tahun. Mereka bernama ( dari kiri ) Ahmad Amjad Fitri , Ahmad Amjad Bahzi, Ahmad Amjad Azri dan Ahmad Amjad Ghazi.

Datuk Seri Najib diperkenalkan kepada anak – anak cilik ini ketika beliau berada di majlis penyampaian penghargaan kepada penaja - penaja yang menaja program Ekspedisi 7 Puncak, 7 Benua, 7 Nilai dan ketika ini Perdana Menteri turut menyerahkan nombor plat Gagasan 1Malaysia. Majlis berlangsung di Bangunan Perdana Putra di Putrajaya semalam.

Kredit gambar dan olahan artikel dari laman Berita Harian.

p/s:- Dah lama tak balik ke kampung arwah atuk di Sarawak, rindu pada suasana kampung dan rumah panjang keluarga Bidayuh disana.

4 Komen disini:

Danial Jaafar 🇲🇾 berkata...

wah, mudanya! harapnya semua selamat mendaki dan selamat pulang. amin~

Tanpa Nama berkata...

8 tahun..muda sangat ni..bagus la demi negara..moga selamat semua sampai misi berakhir..

Tanpa Nama berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Aidi-Safuan berkata...

selamat hari merdeka!!
sambut merdeka kat bukit jalil tak nanti?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...